ویپ از نظر پزشکی

ویپ، یکی از روش‌های جدیدتر و پرطرفدار در صنعت تنباکو است که در سال‌های اخیر به شدت به مصرف‌کنندگان سیگار را به خود  جذب کرده است.
این فناوری که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی با باتری کار می‌کندو بخاری از مایعات دارای نیکوتین را به کاربر عرضه می‌کند.
اما تأثیرات ویپ بر سلامتی انسان همچنان موضوع مناقشه‌برانگیزی می‌باشد.
در این مقاله، به بررسی ویپ از نظر پزشکی می‌پردازیم و به مزایا، معایب و تأثیرات آن بر سلامتی می‌پردازیم.

بدنه:
یکی از مزیت‌های اصلی ویپ نسبت به سیگارهای سنتی، کاهش قابل توجه آسیب‌های پزشکی است.
مصرف سیگار سنتی باعث استنشاق ترکیبات مضر ساختاری و ژنتیکی می‌شود که می‌تواند بسیاری از بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی را به همراه داشته باشد.
اما استفاده از ویپ که تنها بخار و مایع را به بدن ارائه می‌دهد، بسیاری از این مشکلات را حذف می‌کند.
برخلاف سیگار، ویپ بدون آلاینده‌های ساختاری است که به تولید دود کائولین نیشکر- چوبی (که در سیگارها وجود دارد) بر می‌گردد.

آسیب‌هایی که از ویپ گزارش شده است عمدتا شامل التهاب ریه، درد حلق، سر درد و سرفه است و تا کنون آسیب جدی و غیر قابل جبرانی که سیگار دارد گزارش نشده است.
هنوز تحقیقات کافی درباره میزان و شدت این تأثیرات برای ویپ در دسترس نیست، اما برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویپ ممکن است به عنوان یک ایجاد کننده اصلی التهاب ریه عمل کند.
در حال حاضر، هیچ محدودیت قطعی در استفاده و فروش ویپ برای افراد بالای 18 سال وجود ندارد.

نتیجه‌گیری:
ویپ یک روش جذاب و نسبتاً کم‌خطر برای کسانی است که می‌خواهند از سیگار سنتی خود دست بکشند،
با اینکه این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ویپ می‌تواند مضراتی داشته باشد ولی در مقایسه با مصرف سیگار بسیار سالم تر و کم خطر تر می باشد.
به عنوان جامعه پزشکی، باید به دقت مورد بررسی قرار دهیم و تحقیقات را برای درک بهتر از تأثیرات طولانی مدت ویپ روی سلامتی تداوم دهیم.
تا زمان اینکه نتایج نهایی در دسترس باشد، بهتر است اگر سیگار و قلیان مصرف نمیکنیم از مصرف ویپ اجتناب کنیم.

منابع:
1. McRobbie H, Bullen C, Hartmann-Boyce J, Hajek P. Electronic cigarettes for smoking cessation and reduction. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2014;12(12).
2. Vardavas CI, Anagnostopoulos N, Kougias M, Evangelopoulou V, Connolly GN, Behrakis PK. Short-term pulmonary effects of using an electronic cigarette: impact on respiratory flow resistance, impedance, and exhaled nitric oxide. CHEST Journal. 2012;141(6):1400-6.
3. Schober W, Szendrei K, Matzen W, et al. Use of electronic cigarettes (e-cigarettes) impairs indoor air quality and increases FeNO levels of e-cigarette consumers. International Journal of Hygiene and Environmental Health. 2014;217(6):628-37.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه وب سایت اختیاری است.

دیدگاهپیغام شما
نامنام شما
ایمیلایمیل
وب سایتوب سایت